Borgerforeningens ønske om at afholde en høst-hal-fest i efteråret har fået stukket en kæp i hjulet – en kæp der kan få konsekvenser for andre aktiviteter i byen.
I starten af april måned spurgte Havdrup borgerforening ud på Facebook: ”Er der interesse for, at deltage i en større høstfest i Havdrup hallen?”.
Havdrup hallen har tidligere dannet rammen om hal-fester, senest dog i 2010, og festen skulle være en ”forlængelse” af høstfesten på torvet med spisning, levende musik, dans m.m.
Tilbagemeldingerne var positive og borgerforeningen valgte derfor at arbejde videre med idéen.
Festen var så småt ved at tage form, da der pludselig blev stukket en kæp i hjulet på hele arrangementet – Idrætssektionen under Solrød kommune ville ikke umiddelbart give tilladelse til brug af hallen.
Den manglende tilladelse begrundes med, at Solrød kommune i disse tider bliver udfordret af et stort antal forespørgsler på at bruge kommunens lokaler til alt fra større private sammenkomster til egentlige kommercielle arrangementer.
Derfor mente man, at det nu var nødvendigt at tage sagen op politisk – at få taget en beslutning om hvad man vil tillade at kommunens lokaler benyttes til.
Borgerforeningen var bekendt med denne problemstilling, men alligevel kom den manglende tilladelse som en ubehagelig overraskelse, primært fordi Borgerforeningen er en almennyttig forening, som alene har til formål at skabe aktiviteter i Havdrup og tilbageføre evt. rejste midler til byen.
På den måde arbejder Borgerforeningen på lige fod med andre allerede eksisterende arrangementer, herunder Havdrup Børnerock, Fastelavn, Børnenes Juletræsfest, loppemarkedet m.m.
Derfor må det også forventes, at såfremt Borgerforeningen ikke får den ønskede tilladelse til at holde en høstfest, vil det få konsekvenser for alle andre almennyttige arrangementer i kommunens haller, herunder de tidligere nævnte.
Havdrup Borgerforening har fået oplyst, at man formentlig ikke vil kunne nå at behandle sagen politisk på denne side af sommerferien, hvilket gør det urealistisk at gennemføre en fest i 2015.