Havdrup.dk har fået nedenstående kommentar fra Formand for Social-, Sundheds- og Fritidsudvalget, Ivar Haugaard-Hansen:
Et enigt Social-, Sundheds- og fritidsudvalg bakkede i går aftes op om, at det skal være muligt for lokale foreninger baseret på åndsfrihed, ligeværd og demokratisk folkestyre at benytte kommunale lokaler til fx fester, og mon ikke denne enstemmige indstilling følges op af et endeligt ja i byrådssalen den 15. juni.
(I udvalget er følgende repræsenteret: SF, Havdruplisten, Konservative, Socialdemokratiet og Venstre).
Beslutningen var sådan set ikke svær, for hvem kan dog have noget imod, at der inviteres til fest i Solrød Gammel Skoles gymnastiksal eller i Havdrup-hallen.
Når sagen alligevel har fået markant bevågenhed især i Havdrup, så er det fordi sagen i alt sin enkelhed alligevel har mange kringelkroge.
Når der investeres 130.000 kommunale kroner i et beskyttelsesgulv til Havdrup-hallen, så er det ikke for at genere, men fordi et halvgulv i dag af miljø- og arbejdshensyn er behandlet med vandbaseret lak, og at vi af hensyn til primærbrugerne (idrætsfolk i gummisko) skal passe på gulvet. Dem der har forstand på det siger, at en øl eller vinsjat som får lov til at ligge på gulvet i selv forholdsvis kort tid ødelægge både den vandbaserede lak og parketstavene.
Når det er nødvendigt med retningslinjer for hvem der må ”låne” lokaler, så er det fordi vi er nødt til at sikre, at vi i vores bestræbelser for at sikre gode muligheder for det vi ønsker skal ske, ikke også utilsigtet sikrer muligheden for aktivitet vi ikke ønsker fx et Hizbut tahrir møde eller en privat fest. Samtidig skal retningslinjerne også sikre, at alle behandles ens, uanset hvor i kommunen de hører til.
Når det er nødvendigt at se på om der skal betales ”leje”, og i bekræftende fald hvor meget der så skal betales, så er det ikke for at tjene penge til kommunekassen, men fordi vi som kommune ikke må bedrive konkurrenceforvridende virksomhed, og samtidig også har reelle kommunale udgifter, når der holdes en fest i kommunale lokaler.
Et enigt udvalg sagde ja til alle forhold. Konkret betyder det:
• at der skal lægges beskyttelse gulv på, når der fx holdes fest. Kan man selv klare at udlægge gulvet, så koster gulvet ikke noget, skal man have personalet til at stå for gulvet, ja så koster det 4.100 kr.
• at der fremover bliver sagt JA TAK, når fx Havdrup Borgerforening ønsker at bruge Havdrup-hallen til en høstfest.
• at kommunen ikke må tjene på at ”udleje” kommunens haller til de førnævnte lokale foreninger, men at udgiften til vagt og ekstra rengøring skal dækkes af brugeren. I praksis betyder den en ”timeleje” på 1.200 kr. dog max. 15.000 kr.
Jeg kan se, på det der er sagt og skrevet, at et beløb i denne størrelsesorden er problematisk, ja er direkte dræbende for alt aktivitet i Havdrup – et sådant udsagn rammer altså forbi min skærm.
For det første er vurderingen, at det alene vil berøre store fest arrangementer som fx høstfesten, mens øvrige aktiviteter alene vil have udgiften til gulvudlægning, og den udgifter forsvinder jo, hvis man selv klarer gulvet. (Der mangler lidt afklaring omkring Børnerocken).
For det andet er der ikke tale om en reel leje, men en dækning af direkte kommunale mandskabsmæssige omkostninger, mens hverken lys, vand eller varme medregnet. Dækkes disse direkte mandskabsmæssige omkostninger ikke af dem der deltager i festen, ja så skal de samme omkostninger i stedet dækkes via skatten, og dermed også af dem som ikke deltager i fasten.
For det tredje må en stor fest der ønsket afholdt i en idrætshal formodes at skulle tiltrække minimum 350-400 personer, hvilket giver en lokaleomkostning pr. deltager på max 40 kr. – det fås ikke billigere.
Jeg deltager meget gerne i Havdrup høstfest (hvis jeg ellers må), og det er ikke afgørende, om prisen er 350 eller 390 kr. Vi kan sammen tale den her sag ned, og sikre at der ikke bliver en høstfest. Vi kan også sammen tale den op, så det faktisk bliver til noget, til gavn for Havdrup og Havdrups borgere – jeg er klart til det sidste.
Venlig hilsen
Ivar Haugaard-Hansen
Formand for Social-, Sundheds- og Fritidsudvalget